top of page
  • Foto van schrijverGodfried Hartkamp

Mensen vind je met mensen


Recruitment video, employer branding

Photo by Austin Distel on Unsplash


Ben je recruiter of HR-manager en zit je met talloze onvervulde vacatures? Door de krapte op de arbeidsmarkt merken veel bedrijven dat de traditionele manier van werven niet meer werkt. Alleen een tekstuele vacature plaatsen op de werkenbij-pagina levert onvoldoende kandidaten op. Zorg daarom voor de juiste match met inzet van een recruitment video of employer branding video. Want net als in de liefde is krachtige, visuele content onmisbaar om de juiste snaar te raken en een goed beeld te geven van jou als werkgever. Hoe zorg je ervoor dat je je profileert als een ‘aantrekkelijke werkgever’, zodat mensen verliefd op jouw bedrijf worden?


Maak het menselijk

Elke bedrijf is feitelijk een community met mensen die zich sterk maken voor een gemeenschappelijk doel. Mensen met een onderlinge functieverdeling, talenten en ambities die dagelijks samenkomen in kantoren, werkplaatsen of andere ruimtes om te werken. Maar het zijn ook mensen die omgangsvormen, passies of humor delen en elk een eigen rol vervullen. Daarmee wil ik zeggen: jouw medewerkers zijn meer dan alleen functieprofielen. Je doelgroep wordt niet verliefd op een functieprofiel, maar wil een goede match hebben met de mensen die in jouw bedrijf werken. Wil je video inzetten om aantrekkelijk gevonden te worden als werkgever? Leg dan de focus op de persoonlijke, menselijke kant en geef toekomstige collega’s een gezicht.


Jouw medewerkers zijn meer dan alleen functieprofielen. Je doelgroep wordt niet verliefd op een functieprofiel, maar wil een goede match hebben met de mensen die in jouw bedrijf werken.

Een kijkje achter de schermen

In de kern biedt een recruitment video voor geïnteresseerde werkzoekenden een kijkje achter de schermen. Een video moet antwoord geven op vragen zoals: Zie ik mezelf hier werken? Pas dit bij mij? Voelt het goed? Daarom is het juist van belang om géén gestileerde werkelijkheid of poppenkast te creëren, maar een realistisch beeld te geven en dicht bij jezelf te blijven. Laat medewerkers daarom hun persoonlijke ervaringen delen, vertellen hoe het voelt om bij je te werken en ‘that magic feeling’ creëren. Daarmee kunnen kandidaten zich identificeren, wat de kans op een klik (dat magische gevoel) en uiteindelijk een match vergroot.


Val op door jezelf te zijn

Tot slot: Wil je in beeld komen bij jong talent en ook de oudere, ervaren krachten? Doe dan ‘iets’ om op te vallen. Formuleer jouw boodschap anders. Zorg dat deze aanzet tot actie om contact op te nemen. Voorkom dat jouw video een veilige, oersaaie kopie wordt van het voorspelbare type recruitment video’s en niemand naar kijkt.



Dus: Val op door authentiek te zijn. Durf af te wijken van wat normaal is. Want alleen door jouw eigen, unieke verhaal te vertellen geef je geïnteresseerde kandidaten een reden om voor jou te kiezen en zorg je voor de juiste match!


Zullen we samen zorgen voor de juiste match? Let's video date en ontdek hoe video je kan helpen om de juiste mensen te vinden en verliefd op jouw bedrijf worden.

bottom of page