Wanneer je een mooie video laat maken dan wil je die natuurlijk aan jouw doelgroep laten zien. Je deelt de video op social media, maar tot je grote teleurstelling krijgt de video weinig views en likes. Hoe kan dat? Het is bijna onmogelijk om organisch al jouw volgers te bereiken. Met advertenties via social media kan dat wel. Hoe maak je een succesvolle social media advertentie? We vroegen het aan social media advertising specialist Ruud Schoen.
Hoe zorg je dat jouw campagnes een succes worden?
Om maar direct met de deur in huis te vallen. Er bestaat geen ultieme succesformule. Je ziet wel een trend dat er steeds meer videocontent wordt ingezet. Zowel organisch als met adverteren. Dat wil niet zeggen dat videomarketing altijd het beste middel is. Een advertentie met een foto en tekst kan net zo goed werken. Het hangt echt af van je doelgroep en het doel van de advertentie.
Wat zijn de do’s en don’ts van social media adverteren?
Één van de meest gemaakte fouten is dat je alleen maar over jezelf vertelt. Bijvoorbeeld: “Hallo, ik ben Ruud, ik verkoop Facebook advertenties.” Mensen zijn namelijk helemaal niet geïnteresseerd in mij als persoon of in Facebook advertenties. Mijn dienst is een middel voor klanten om hun eigen doel te bereiken. Ook een veelgemaakte fout is dat men te veel uitweidt over de inhoud van hun product. Wat je wél moet doen is direct de problemen en pijnpunten van je doelgroep benoemen. Vervolgens vertel je hoe jouw product de pijn kan verzachten. Op die manier creëer je waarde voor de klant.
Waarom is het zo lastig om organisch je volgers te bereiken?
Dat heeft te maken met de algoritmes van social media. Wanneer je een foto of video plaatst op jouw Facebook tijdlijn, wordt dat in eerste instantie bij een heel klein percentage van je volgers getoond. Vervolgens gaat het algoritme van Facebook beoordelen hoe er op je bericht wordt gereageerd. Vinden mensen het leuk? Krijg je veel reacties? Pas als Facebook jouw bericht als ‘interessant’ indexeert krijgen meer volgers je bericht te zien. Zo niet, dan wordt je bericht niet meer getoond. Zonder advertentiebudget is het dus eigenlijk niet haalbaar om al je volgers te bereiken. Ook bereik je met organische berichten niet altijd de juiste mensen. Zijn jouw volgers en de vrienden van jouw volgers ook je potentiële klanten? Hét grote voordeel van adverteren via social media is dat jouw bericht direct getoond wordt aan mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.
Wat zijn de belangrijkste criteria om succesvol je doelgroep te bereiken?
Met social media advertenties kun je doelgroepen heel nauwkeurig targeten op basis van demografie, locatie, interesse en gedrag. Zorg er wel voor dat je doelgroep groot genoeg is. Een doelgroep van 1000 potentiële klanten klinkt heel mooi, maar die groep is te klein voor het algoritme om goed z’n werk te kunnen doen. De doelgroep bestaat ideaal uit 100.000 tot 400.000 mensen bestaan. Een andere veelgemaakte fout is dat mensen hun doelgroep te breed segmenteren. Stel, je hebt een pizzeria en je richt je advertentie op mensen die houden van uit eten gaan óf pizza óf mediterraans óf veganistische eten. Je bereikt dan een hele diverse groep mensen. Het werkt beter om specifieke combinaties te maken. Bijvoorbeeld mensen die van pizza én veganistisch eten houden. Dan bereik je mensen die behoefte hebben aan veganistische pizza’s.
Hoe bepaal je op welk kanaal je het beste kan adverteren?
Welk kanaal voor jou het meest geschikt is, hangt samen met het doel van je campagne en jouw specifieke doelgroep. Hoe oud zijn ze? Welk kanaal gebruiken ze? Richt jouw bedrijf zich op consumenten (B2C) of op de zakelijke markt (B2B)? Jongeren zijn veelal te vinden op Snapchat, Instagram of op TikTok. Mensen vanaf de middelbare leeftijd gebruiken Facebook, Instagram of Pinterest. Met Facebook en Instagram kun je heel goed adverteren op basis van persoonlijke interesses, maar ze zijn net wat minder goed in de zakelijke functies. Zzp’ers zijn heel goed te targeten op Facebook. Een HR-manager zal overdag vaker actief zijn op LinkedIn. Dat wil niet zeggen dat die HR-manager ‘s avonds of in haar vrije tijd niet op Facebook of Instagram zit, maar B2B doelgroepen zijn op LinkedIn gewoon veel beter te segmenteren.
Waar moet een goede video advertentie aan voldoen?
Om te beginnen moet je rekening houden met het beeldformaat. Voor een advertentie in de tijdlijn is een vierkante video (1:1) het ideale formaat. Voor advertenties via Instagram stories moet je een staande video (9:16) gebruiken. Houd de lengte van je video kort, maximaal 30 seconden. De gemiddelde kijktijd van een video advertentie is vaak niet meer dan 8 tot 12 seconden. De aandachtsspanne van gebruikers op social media is zeer kort, dus zorg dat je video vanaf de allereerste seconde super interessant is. Begin direct met een grote vraag of een probleem met een hoge attentiewaarde en eindig met een sterke call-to-action. Houd er rekening mee dat 9 van de 10 gebruikers standaard hun geluid uit hebben staan. Goed leesbare teksten en ondertiteling is daarom echt een must.
Wat levert adverteren via social media op? Kan je voorbeelden noemen?
Iedere campagne is uniek en het resultaat hangt samen met de kwaliteit van het product, merk, website en het doel dat je wilt bereiken. Wil je jouw naamsbekendheid vergroten, nieuwe leads genereren of wil je direct meer producten of diensten verkopen? We hebben een keer €70.000 aan omzet binnengehaald voor een webshop met een advertentiebudget van 400 tot 600 euro per maand. Voor een accountantskantoor zijn we tijdens de lockdown gestart met een campagne om leads te generen. We richtten ons daarvoor specifiek op ondernemers die kampten met omzetverlies en ingewikkelde corona regelingen. Binnen één weekeinde hadden we al 500 leads binnen en na een halve week vroeg de eigenaar of we konden stoppen omdat ze de leads niet meer aan konden.
Welke tip kun je meegeven aan ondernemers die willen adverteren op social media?
Als je succes wilt behalen moet je durven investeren. Doe je dat niet, dan beknibbel je op de kosten maar daarmee ook op de kwaliteit en het succes van je campagne. Als je een doel hebt met jouw bedrijf, maak een keuze en ga daar gewoon voor.
Comments