• Godfried Hartkamp

Show, don’t tell: laat jezelf zien!



Voor je bedrijf of merk is het belangrijk dat je zichtbaar bent bij de doelgroepen die jij wilt bereiken. Om je zichtbaarheid op YouTube, Instagram, Facebook of Linkedin te vergroten kun je daarom beter foto’s en video delen dan grote lappen tekst. Toch bevatten veel zakelijke, business-to-business video’s nog altijd veel informatie en spelen nauwelijks in op de interesse van het publiek. Om je doelgroep mee te nemen in je verhaal is het daarom belangrijk om activiteiten en ervaringen delen. Kortom: laat zien wie je bent en wat je doet, dat zegt veel meer dan een droge informatieve tekst.


Wat is show, don’t tell

Show, don’t tell is een techniek die wordt toegepast in storytelling en dan met name bij het schrijven van filmscenario's. Een scenarist gaat altijd op zoek naar manieren om informatie te vertellen in handelingen, acties en dialogen. Zo wordt op een visuele manier vertelt wat de hoofdpersoon beleeft en met wie de kijker zich kan identificeren. Door gebeurtenissen niet te beschrijven, maar te te tonen creëer je bovendien meer betrokkenheid bij de kijker. Daarnaast is expliciet navertellen wat er beeld te zien is vaak onnodig en stompzinnig. Non-verbale expressie heeft geen ondertiteling nodig en vertelt vaak meer dan woorden kunnen zeggen. Op deze manier worden scènes visueler, dynamischer en interessanter om naar te kijken.


Informatielijn vs interesselijn

Met een video willen opdrachtgevers vaak zoveel mogelijk informatie vertellen. Hoe meer, hoe beter. Maar is de kijker daarin geïnteresseerd? Bij het maken van een online video is het belangrijk om onderscheid te maken tussen de informatielijn en interesselijn. Informatie die in film ter sprake komt is vaak gebaseerd op droge feiten, gegevens die op een logische volgorde geordend moeten worden. Maar de interesselijn moet antwoord geven op de vraag en interesse van de kijker. Misschien is de kijker niet direct geïnteresseerd in de informatie, maar wel in de dramatische ontwikkeling die de hoofdpersoon doormaakt. Juist dat persoonlijk aspect is de kapstok die je nodig hebt om informatie zo aantrekkelijke mogelijk te verpakken.


Laat jezelf zien

Je about pagina is dé plek om iets persoonlijks over jezelf te vertellen en dus ook jezelf te laten zien. Bezoekers willen weten wie je bent en wat je persoonlijke verhaal is achter je merk of product. Dat is een verhaal waarmee bezoekers zich kunnen identificeren en betrokken kunnen raken. We kiezen er daarom bewust voor om minimaal één persoon, bijvoorbeeld de oprichter of leidinggevende, centraal te stellen in een video en te volgen. Zo krijgt de kijker een inkijkje te in de dagelijkse gang van zaken en wordt ‘de directeur’, een mens van vlees en bloed. Iemand die trost is op z’n bedrijf en voldoening haalt uit z’n werk dat hij of zij doet.


Onthul en maak zichtbaar

Je kunt op je about-pagina nog goed en weloverwogen beschrijven wat je passie of missie is en waarom je die keuzes hebt gemaakt. Maar het blijft, ondanks het gebruik van leestekens en emoticons, eendimensionaal omdat je websitebezoeker niet werkelijk kan zien en voelen wat het met je doet.

Op het moment dat je dat wel laat zien, dan gebeurt er iets en maak je je enthousiasme zichtbaar. Juist die non-verbale expressie is belangrijk om je doelgroep te overtuigen en te benadrukken waarom jouw boodschap er toe doet. Met een about-video maak je een belangrijk element van je verhaal zichtbaar en creëer je vertrouwen bij potentiële klanten. Dus zeg niet langer: ‘Ik zou wel eens een video willen laten maken’, maar doe het gewoon!